Wat is het niet?
- Een kwaliteitslabel.
- Een beoordeling of evaluatie door Autisme Centraal.
- Een blijvende garantie voor autismevriendelijkheid.
Wat is het wel?
- Een intentieverklaring.
- Een middel voor rechtstreeks contact tussen gebruiker/klant en organisatie/bedrijf.
- Een middel om gesprekken over autisme te stimuleren, misverstanden over autisme recht te zetten en autisme beter bekend te maken bij het grote publiek.
Hoe binnen ons centrum?
aanpassingen in de communicatie
WIE | WAT | WAAR |
de therapeuten | gebruiken concreet taalgebruik | binnen therapie, in gesprekken met ouders |
voor de kinderen | hangt het schema van handen wassen hangt het schema van jas aan doen |
aan elke lavabo binnen het centrum aan de kapstokken |
voor de kinderen bij wie communiceren niet evident is |
gebruiken we communicatiekaarten om hen te ondersteunen in het vragen van materiaal, hulp, … |
binnen therapie |
aanpassingen in sociale omgang
WIE | WAT | WAAR |
voor ouders | wordt een afsprakenkaartje gegeven voor doktersafspraken met hierop de dag, het uur, de plaats en bij welkedokter ze moeten komen | dit wordt meegegeven door de administratief bediende aan de balie of door een therapeut |
voor de kinderen, ouders | hangen de foto’s van de therapeuten met hun functie | in de wachtzaal en op de website |
voor de kinderen bij wie communiceren niet evident is |
gebruiken we communicatiekaarten om hen te ondersteunen in het vragen van materiaal, hulp, … | binnen therapie |
aanpassingen in voorspelbaarheid
WIE | WAT | WAAR |
voor de kinderen | wordt op de daglijn weergegeven bij welke therapeuten ze moeten komen | in de hal bij de kapstok (op het fotobord) |
voor elk kind dat nood heeft aan extra voorspelbaarheid |
wordt velcro bevestigd op het schrift om de foto’s van het fotobord te kleven | in elk lokaal kunnen ze de foto achterlaten op een velcrostrip |
voor de kinderen bij wie communiceren niet evident is | gebruiken we communicatiekaarten om hen te ondersteunen in het vragen van materiaal, hulp, … |
binnen therapie |
zintuiglijke aanpassingen
WIE | WAT | WAAR |
therapeuten | benoemen ongekende geluiden | tijdens therapie, in de gang, … |
voor elk kind dat nood heeft aan rust | is er een hoofdtelefoon beschikbaar | te vragen aan de therapeut |
Situaties en plaatsen
WIE | WAT | WAAR |
voor kinderen die even moeten wachten voor ze binnen mogen | wordt een activiteit voorzien: ze kunnen met de blokjes spelen of een boekje lezen | in de wachtzaal |
voor ouders die op hun kinderen moeten wachten | worden tijdschriften voorzien | in de wachtzaal |
voor de kinderen die even moeten wachten tussen de therapieën | is er een wachtbank met boekjes die ze kunnen lezen | op elke verdieping |
voor de ouders, kinderen | hangt een analoge klok | in de wachtzaal |
voor de ouders, … | is er een infobalie, hier kunnen ouders terecht met vragen, wanneer er niemand aanwezig is kunnen ze op de bel duwen en komt er iemand | in de wachtzaal |
voor ouders, anderen | zijn de openingsuren zichtbaar |
aan de buitenzijde van het centrum op de website |